Blog Ini AdaLaH TemPaT mElUahkAn peRAsAaN kU...LeBiH kEpAdA pEnGaLaMa Ku DaN jUgA cErItErA² aKu DaN fAmIlY kU...tIdAk TerliBaT DgN sEsIaPa Yg lAiN kEcUALi DiNyaTaKaN

jUtAAN tERiMa KaSiH juGa di UcApKaN kEpAda seMuA yAnG sUdI sInGgah Di bLOG yG X SEBeRApA NI...SeLaLu² LaAa SiNgGAh LaGi YE..

iklan best

My IG

Tuesday, November 15, 2011

Istana negara di tutup






Hari ni merupakan penutupan istana Negara di jalan istana secara rasminya dan berpindah ke Jalan duta.Tepat kul 9.00pg tadi berlangsungnya istiadat penurunan bendera di istana Negara di jalan istana & menaikkan bendera di istana Negara yg baru….



Xtau laa istana Negara yg lama tu nak buat pe lpas ni….muzium ke…apa ke…? Kita tgk laa nnti…jgn di robohkan sudah..ni ada serba sedikit sejarah bangunan istana tu…

Bangunan ini pada asalnya sebuah banglo yang telah dibina pada tahun 1928 dengan harga RM150,000 dan dahulunya adalah rumah kediaman seorang jutawan dari China, iaitu Encik Chan Wing. Pada zaman pemerintahan Jepun dari tahun 1942-1945, bangunan ini telah digunakan sebagai Mes Pegawai Tentera Jepun. Selepas Jepun menyerah kalah, bangunan ini telah dibeli oleh Kerajaan Negeri Selangor dan selepas diubahsuai ia dijadikan sebagai Istana Duli Yang Maha Mulia Sultan Sir Hishamuddin Alam Shah, Sultan Selangor sehingga tahun 1957.Bangunan yang indah itu kemudiannya dibeli oleh kerajaan persekutuan dengan harga RM1.4 juta pada 1957 dan mengubahsuai pada harga RM328,000 untuk menjadikannya istana yang sesuai untuk dijadikan kediaman Raja bagi sebuah negara merdeka yang baru.”


Jom tgk gmbar istana Negara yg baru…..






cantik kan pemandangan nya.....







2 comments:

syariza09 said...

sebut istana negara, tringat ngan pengawal berkuda

SiTi said...

aaah....mesti penat kan yg mana duduk je atas kuda tu kat kiri kanan gate istana....

Create your own banner at mybannermaker.com!