Blog Ini AdaLaH TemPaT mElUahkAn peRAsAaN kU...LeBiH kEpAdA pEnGaLaMa Ku DaN jUgA cErItErA² aKu DaN fAmIlY kU...tIdAk TerliBaT DgN sEsIaPa Yg lAiN kEcUALi DiNyaTaKaN

jUtAAN tERiMa KaSiH juGa di UcApKaN kEpAda seMuA yAnG sUdI sInGgah Di bLOG yG X SEBeRApA NI...SeLaLu² LaAa SiNgGAh LaGi YE..

iklan best

My IG

Tuesday, October 1, 2013

Pulau Redang & Kuala Terengganu – Part 2

Sambungan pasal feri nak ke redang...
time utk feri cuma ada dua je... kul 9 pagi & 12t/h... kalau da terlepas..... alamat burn laaa korang nya duit.... hukhukhuk...jadi sila tepati masa ye... selalunya tiket feri ni dah termasuk sekali dgn pakej dari resort..... tempoh perjalanan dari jeti shahbandar – pulau redang lebih kurang 1jam.... kami di sana menetap di RedangLagoon dgn harga RM360 satu kepala ...

apa yg kami dpt dgn pakej tu??

• feri transfer dari jeti shahbandar @ jeti merang – pulau redang
  • 2 x breakfast
  • 2 x makan t/h
  • 2 x minum petang
  • 1 x makan malam
  • 1 x BBQ
  • 3 x snorkelling trip
  • dah tentu2 lah bilik... utk 3h 2m
  • feri transfer dari pulau redang – jeti shahbandar @ jeti merang

cantik kan ciptaanNYA....

ok... disebabkan kami naik feri ke2 yg pukul 9 tu.... kami sampai dlm kul 10 lebih dn terus check in... zikry punya xcited.. turun2 dari feri terus bising nak mandi.... tp kami terus masuk chalet utk rehat2kan diri jap... dan terus g makan t/h kul 12.30t/h tu.... haaa dah makan... zikry terus meluru ke laut... panas pun panas laaa dia layan jer.... mr zuar laa yg melayan kerenah zikry... aku plak dgn auni... duk melayan dia nak tido.... dgn angin2 laut wahhhh seronok sgt.. aman damai sungguh.. aku pun nak terlelap kat buai tu...

"car" mainan dia jatuh bawah jambatan.... baring sakan dia bwah jambatan tu nak amik ....

dan dlm kul 2.30ptg snorkelling trip pun bermula...
tp disebabkan zikry sgt2 susah nak jaga kami decide x pegi pun trip tu... org lain duk bawak je anak2 diorg tp kami x kompiden nak jaga dia... dia terlalu sukar dijangka... bygkan tengah2 makan... tanpa kami sedar dia dah hilang dari pandangan... memula tu ada je sekeliling tmpat makan... tuptup tetiba dah x nmpak.... rupenya dah g mandi sensorg kat laut tu.... haa cmne nnti klo dah naik bot tu.. tgh2 laut tu dia boleh buat hal...... owhh tidak... xpe la abang.. nnti abg dah besar sikit... & abang dah boleh duduk relaks dah pandai bwk diri nnti kita ajak papa pegi lagi ye.....mmg org2 yg kat chalet tu dah kenal zikry... zikry kalau ada je benda yg dia x dpt dia akan menjerit sekuat hati dia.... jadinya time org lain g snorkelling kami duk kat bilik membute... ahahhaah... kul 4.30 ptg trip snorkelling sampai kami dah terpacak kat tempat makan tunggu minum ptg.... huhuhuh kelebihan x pegi snorkelling dpt makan awal...... utk makan malam pulak kul 7.30mlm

aktiviti malam adalah bebas.. suke hati korang laa nak merayau kemana... kami just duduk2 je kat bawah pondok chalet sambil menghabiskan masa bersama....

day 2 – Pulau Redang (31/8/13 Sabtu)

7pg – sarapan
9pg sampai 12.30t/h– snorkelling
12.30t/h – makan t/h
2.30ptg – 4.30ptg - snorkelling
4.30ptg – minum petang
7.30mlm – BBQ time.... makan

hari ke2 pun kami masih x join snorkelling trip... tp kami puas mandi manda time org lain g snorkelling ....wahhuuuuuu berjmba 4 beranak... lepas je sarapan.... dgn x mandinya terus berendam dalam laut... smpai kul 10 lebih kot... dah penat berendam.. balik chalet laaa.... menunggu time makan t/h... lepas makan duduk2 kejap kat tepi tu... berbuai2 kejap kami pun terus ke chalet ... habiskan masa dlm tu...bonding time dgn anak-anak....hehehe kt luar panas berbahang... kul 4.30 kami keluar minum & terus snorkelling sendiri.... kat tepi2 tu je... auni aku mintak tolong biras jagakan kejap.... mmg best la..berenang dgn ikan2 kt situ... indahnya ciptaan NYA..... kat gigi2 air pun nmpk anak ikan yg kecik2 tu.....

main air sesi ptg plakk..

suke tau budak kecik ni main air...

dgn spupu dia....faris.... zikry panggil "parish"

kami ber4...

Biras & BIL....

*mcm laa pandai berenang..... just selam kepala dlm air je... hahahhah....

kami semua mandi manda sampai puaasss.... sebab esok kul 10pg dah kena check out... lepas mandi tu BBQ time....... makan2 bawah pondok di iringi angin sepoi2 bahasa gitu....mmg puas hati laaa... makan2 kat situ pun mmg puas hati... cukup rasanya.... lepas makan terus balik bilik.... igt nak keluar balik jenjalan tapi auni & zikry tido awal pulak... keletihan agaknya diorg tu... sudahnya mama & papa nya pun join anak-anak tido gak...

day 3 - Pulau Redang (1/9/13 Ahad)

7pg – sarapan
10pg - check out

feri sebelah sana (yang putih tu) dah penuh .. kena laa tunggu feri lagi satu smpai...

nak balik dahhh....

lepas sarapan tu sempat lagi zikry mandi....
dlm kul 8 lebih kami masuk bilik siap kemas nak balik.... kul 10 check out & feri dah menunggu... disebabkan ramai.. kami terpisah dgn biras & BIL... diorg masuk feri 1st tp kami x smpat...

Info/Tips:
  • Hampir semua Resort di pulau-pualau pantai timur tutup kepada pengunjung pada bulan October hingga Mac kerana Musim Monsun (tengkujuh)
  • Untuk rate yang murah, silalah berbackpack bukan waktu cuti sekolah atau perayaan. Orang kurang ramai, lebih aman.
  • Harga makanan adalah mahal. Sediakan sedikit bekalan dari tanah besar.
  • Cara pack pakaian: isi semua pakaian kedalam plastic sebelum sumbat dalam bagpack. Takut basah ketika process transfer dalam boat.
  • Bawa duit yang mencukupi. Tiada ATM mesin di pulau.
  • Jangan lupa pakai losyen pelindung matahari dan pakai baju yang sesuai. Tshirt lebih baik. & x perlu berkasut tinggi hokehh...

mekchu said...

cekal nya hati nak bawak budak pegi pantai... ohhhh kena cuba jugak ni.. rindu bau laut....

syariza09 said...

sib baik siti batalkan gi snorkeling, susah gak kalo zikry mcm tu, bahaya. x per nanti dia besar leh pegi lagi

SiTi said...

mmg agak mencabar bwk budak2 ni g pulau.. rsa nya yg baby ok lagi... yg si abang tu ... try la nnti k.suraya...

aaah kak... xlarat nak jaga kot tu yg langsung x g snorkeling... in shaa allah kot ada rezeki pegi lagi...

Eena said...

Salam.. u pegi masa cuti Hari Raya ke ni? memang masa raya ke ferry penuh atau pun bila2 masa memang ramai orang pegi ke redang?

SiTi said...

wasalam..... rasanya klo nak pergi better cri hari yg xde cuti yg berderet....

Create your own banner at mybannermaker.com!