Blog Ini AdaLaH TemPaT mElUahkAn peRAsAaN kU...LeBiH kEpAdA pEnGaLaMa Ku DaN jUgA cErItErA² aKu DaN fAmIlY kU...tIdAk TerliBaT DgN sEsIaPa Yg lAiN kEcUALi DiNyaTaKaN

jUtAAN tERiMa KaSiH juGa di UcApKaN kEpAda seMuA yAnG sUdI sInGgah Di bLOG yG X SEBeRApA NI...SeLaLu² LaAa SiNgGAh LaGi YE..

iklan best

My IG

Monday, August 19, 2013

Bukan berSATU.... TAPI BERSAMA....





kahwin bukan nya bersatu.... tp BERSAMA.. nape aku ckp cmtu... sbb semua perkara dlm hal rumah tangga bukan suami satu2 (sorang) nya buat... mcm tu jugak isteri... bukan isteri sorang je yang buat... tapi mesti BERSAMA-SAMA... BERKERJASAMA dlm apa kerja skali pun ... x boleh dikhaskan... 
kalau dah segala hal dah diasingkannn... ini aku buat tu ko buat...mana nak dtgnya bahagia... bile


* komunikasi dua hala xde....
* tiada aktiviti bersama...
* jadilah masa lebih banyak dihabiskan dgn org lain bukannya dgn pasangan dan anak2
* wujudnya pertelingkahan...
* mula berasa boring dan xnak balik rumah secepat yang mungkin....



Tak salah Suami bantu Isteri

Seorang suami yg baik xsanggup tgk isterinya bertungkus-lumus buat kerja rumah sorg diri....tapi kebanyakan sekarang ni... isteri yg tgh sibuk buat kerja... suami pulak cuma duduk relaks tgk tv / menghadap pc / tido ... tidak terdetik kah dihati suami untuk membantu isteri dengan penuh kasih sayang dan bukan mengganggap isterinya sebagai org gaji...?


Suami seperti ini sebenarnya x memahai tugas dan tanggungjawab sebagai ketua keluarga.... sedarlah, kepimpinan dan tingkah laku kita akan dicontohi anak.... kalau suami seorang yang pemalas dan tidak bertimbang rasa...dibimbangi akan diwarisi oleh anak... kalau x semua anak kemungkinan seorang anak yg mengikut akan tetap ada... ini semua kerana kepercayaan dlm masyarakat yang suami mesti menjadi ketua keluarga yang berkuasa penuh terhadap rumah dan menggunakan segala keegoan dan keangkuhannya ...


Berlawanan dengan sifat itu, Rasulullah SAW amat menyukai suami yang berlaku baik terhadap isterinya. Rasulullah SAW bersabda :"Lelaki yang paling baik ialah yang amat baik terhadap isterinya dan aku adalah yang paling baik terhadap isteriku. Tidak ada seorang yang memuliakan wanita, kecuali dia seorang yang mulia. Tidak ada yang menghina wanita, kecuali orang yang rendah pekertinya." (Riwayat Abu Daud)


Selalu yg isteri dengar
Suami : sayang... dah siap ke belum?

Sgt jarang isteri dengar
Suami : Sayang... ada apa2 lg yang abang boleh tolong?


* bile dah dgr mcm tu terus sejuk hati isteri yang mendengarnya... dan kelebihannya adalah kerja dpt dihabiskan dengan cepat dgn bantuan dari suami....



Bukan bebanan


X wajar kalau suami anggap bantuan yang dihulurkan sebagai satu bebanan... sepatutnya sifat ringat tulang itu harus dilakukan dgn penuh ikhlas dan hati yg sentiasa berbunga... suami perlu banyak bersabar dengan kerenah isteri dan anak yang meminta pertolongan mereka.


Tapi isteri pulak jgn pulak sengaja ambil kesempatan atas budi baik suani yang bertanggungjawab sebagai alat untuk menindas atau bebankan suami... biarlah kerja yang dibuat dgn penuh keihlasan yg akan membawa kegembiraan dan kasih sayang yang berpanjangan...


Al-Tabari meriwayatkan daripada Aishah, Baginda sering membantu isterinya memotong daging, menyapu rumah malah membantu khadamnya melaksanakan tugas serta tanggungjawab sewaktu berada di rumah.




Tugas seorang isteri hnyalah melayan dan menghiburkan suaminya.. Tugas-tugas seperti kerja rumah tidaklah wajib dan jika suami berkemampuan bolehla mengupah orang gaji atau bibik atau tukang masak.. Jika tidak mampu, maka perlulah ada kerjasama diantara suami isteri.







No comments: