Blog Ini AdaLaH TemPaT mElUahkAn peRAsAaN kU...LeBiH kEpAdA pEnGaLaMa Ku DaN jUgA cErItErA² aKu DaN fAmIlY kU...tIdAk TerliBaT DgN sEsIaPa Yg lAiN kEcUALi DiNyaTaKaN

jUtAAN tERiMa KaSiH juGa di UcApKaN kEpAda seMuA yAnG sUdI sInGgah Di bLOG yG X SEBeRApA NI...SeLaLu² LaAa SiNgGAh LaGi YE..

iklan best

My IG

Tuesday, June 8, 2010

Bila anak jatuh...apa yg korang buat..?



MalAm taDi..zikRy jatUh BedeBiNG...KAt atAs lantAi...tErlenTang plaK tU...Ya ALLAH, x TaU NAK cAkap laa DiA PUNYa MelaLak nyA... Aku Pun JaDi xTentu ArAH...TeRus AMik diA duK kAt panGku Aku...LepAs uSap-usaP & HeMBUs-hemBus kEpala Dia...diA diaM Je..akU Dah xTentu Arah Dah...teRUS CAPaI AiS KAt dalAm peTi aIs..TuaM KePala dIa....sAMBil tu aKu tErus caLL paPa nyA..BAgitTau aPa jAdi.PaPa nyA Suh tGk zikRY MAcaM Mana adA MuntaH-MunTaH X...diA Aktif kE taK....tEtiba dAlAm PadA tU...ziKry yaNg TeNGaH TeNGok tV tERus TergeLaK tGK CaRtooN...LegA sikiT TgK Dia dAh gElak...

aKU pUn sAjA AjAK ZikRy bErgurAU...POk AmAi-AMai...mAiN-Main dAn ALHAMDULILLAH...tinDak balAs ziKry maCam biAsa...gElak-gELak beSar diA...LeGA sANGat-sAngAT TenGoK ia macaM Tu...

 Ni adA sEDikit panDuan Bila Anak jAtuh..paSTIKan tAnda-taNda BeRikut :
1 ~ Keliru - tgk keadaan bayi anda..dia keliru atau blur2 tak...
2 ~ Muntah-munta lebih dari satu atau 2 kali.
3 ~ Bayi anda mengantuk berlebihan atau sukar untuk terjaga
4 ~ Hilang keupayaan yg dilakukan oleh bayi anda seblm bayi anda terjatuh.
5 ~ Keluar darah atau lendiran dari telinga
6 ~ Berlaku sawan selepas terjatuh
7 ~ Anak mata tidak sama saiz


Jika bayi anda mempunyai tanda2 seperti diatas sila bawa bayi anda ke hospital dengan segera.


ApA PeRlu dilaKukan biLa daLam kecEmasan

1 ~  Jika bengkak atau kulit merah gunakan pek ais untuk mengurangkan bengkak tetapi berhati2 agar kulit anak anda tidak membekukan kulit bayi
2 ~ Perhatikan anak anda dengan teliti selama 24jam selepas terjatuh atau kepalanya terhantuk untu sebarang perubahan tingkahlaku
3 ~ Jika anak anda tidak boleh menggerakkan bahagian yg tercedera,gunakan bahan keras dan kuat (seperti suratkhabar/kayu) untuk membuat anduh..


SumBer DaRi Link


2 comments:

mrs.ecam said...

eii mekaceh la bg info ni
ank aku slalu tjatuh tp so far klu jth tergolek or terlentang die leh thn kpala die dr kne lantai....tp kdng aku tngk benjol gak kpala die klu die x smpt nk thn....tp mmg berguna la info ko nih...aku mmg tkot gak klu tngk ank aku jth...huuuuuuuuu

SiTi said...

its ok...sharing is caring..
tu laaa terutama nya klo kena kepala...risau di buat nya

Create your own banner at mybannermaker.com!