Blog Ini AdaLaH TemPaT mElUahkAn peRAsAaN kU...LeBiH kEpAdA pEnGaLaMa Ku DaN jUgA cErItErA² aKu DaN fAmIlY kU...tIdAk TerliBaT DgN sEsIaPa Yg lAiN kEcUALi DiNyaTaKaN

jUtAAN tERiMa KaSiH juGa di UcApKaN kEpAda seMuA yAnG sUdI sInGgah Di bLOG yG X SEBeRApA NI...SeLaLu² LaAa SiNgGAh LaGi YE..

iklan best

My IG

Thursday, June 10, 2010

Jom mengenali dunia anak kita....


 PetaNg-PetaNG ni...aKu sAja MencAri Info berGuNa UntuK kiTa ..JaDi AkU seDia UntuK BerKongsi iNfo ni Utk tEman-tEman SeperjuanGan....Boleh  Kita PraktikkAn bERsama..
deMi anAk YanG di KasiHi...


Pembinaan kepintaran bayi selepas dilahirkan 

Tiga tahun pertama adalah tahap usia anak paling penting. Ketika ini otaknya sibuk membina sistem jaringan. Aktiviti otak menghasilkan rangkaian elektrikal kecil dikenali sebagai ‘synapses’ (sinaps – pertemuan neuron dengan organ efektor).
Jumlah rangsangan yang diterima bayi memiliki kesan langsung pada jumlah sinaps yang terbentuk. Rangsangan berterusan akan memperkemaskan hubungan itu dan menjadikannya kekal.
Perkembangan otak pada ketika ini berlaku sekali saja seumur hidup dan ibu bapa berpeluang membantu anak merangsang pembentukan litar otaknya.


Bagaimana merangsang bayi

1. Kasih sayang – Anak yang diletakkan di pusat jagaan punya banyak rangsangan tetapi kurang kasih sayang! Anak tidak pernah cuba untuk memanipulasikan ibu bapanya jauh sekali mengawal anda. Kasih sayang adalah keperluan biologi anak. Kasih sayang menghasilkan kekuatan dalaman padanya dan meningkatkan pembangunan otak.

2. Bercakaplah dengan bayi anda – Bercakap dengan pelbagai nada, pelbagai bahasa, tatabahasa dan hasilkan banyak mimik muka. Suara anda adalah irama paling merdu dan menjadi pujaannya (kerana dia sudah mendengar suara itu sejak dalam rahim).

3. Bertindak balas – Jangan mengelak dengan sebarang permintaannya. Ini bagi memberitahu dia boleh berkomunikasi dengan orang lain dan memberikan kekuatan rasa percaya dan emosi yang stabil. Jangan biarkan dia menangis terlalu lama. Bertindak balas apabila dia menangis kerana menerusi tangisan anda berupaya menterjemahkan permintaannya.

4. Sentuh bayi anda – Penyelidik mendapati bayi yang lahir kurang matang tetapi diurut akan membesar dengan cepat, kurang menangis dan akan dikeluarkan dari hospital lebih awal.

5. Berikan pengalaman baru – Bawa dia bersiar-siar, membeli belah dan beri dia nikmati pengalaman baru.

6. Bacakan buku – Walaupun bayi tidak akan mengikuti cerita yang anda bacakan, dia akan tertarik dengan gambar ditunjukkan dan suara anda yang pelbagai nada ketika bercerita.

7. Biarkan dia menjelajah suhu berlainan dan tekstur berbeza. Berikan dia ruang untuk meneroka secara sendirian.

8. Mainkan muzik – Muzik Mozart didapati boleh merangsang sesetengah nueron dalam otak yang kemudiannya digunakan untuk matematik.

9. Apabila anda rasa marah atau geram kerana bayi anda kerap menjatuhkan barang perhiasan atau buku atau menumpahkan makanan ke lantai, sebenarnya dia cuba mengetahui bagaimana dunia ini berfungsi.



Tumbesaran

* Bayi punya keperluan biologi dan keinginan untuk belajar.

* Asas jaringan sinaps otak hampir sempurna selepas pembentukan otak secara berterusan.

* Lagi banyak rangsangan pengalaman diberikan, lagi banyak jaringan dibina untuk keperluan pembelajaran pada masa hadapan.

* Bayi suka pada imej kontras. Bayi yang berusia 0-setahun sukakan warna merah, hitam dan putih.

* Rangsangan visual boleh menghasilkan lebih peluang untuk dia belajar menerusi kepekaan, penumpuan dan kecurigaannya.

* Tidak perlu membeli banyak permainan jika tidak digunakan kerana ‘toy’ bayi yang terbaik adalah anda selaku ibu bapanya. Justeru manafaatkan setiap saat untuk berinteraksi dengannya.


SumBer DaRi Link

2 comments:

Qastalani® said...

tang buku tu, dengan gambar pun buat derk. sibuk nak koyak. x pun masuk mulot

SiTi said...

AAhH..Mmg Pun...ZikRy pANtANG namPak..coMpom Nak kOYAkkan & MASuk MULoT

Create your own banner at mybannermaker.com!