Blog Ini AdaLaH TemPaT mElUahkAn peRAsAaN kU...LeBiH kEpAdA pEnGaLaMa Ku DaN jUgA cErItErA² aKu DaN fAmIlY kU...tIdAk TerliBaT DgN sEsIaPa Yg lAiN kEcUALi DiNyaTaKaN

jUtAAN tERiMa KaSiH juGa di UcApKaN kEpAda seMuA yAnG sUdI sInGgah Di bLOG yG X SEBeRApA NI...SeLaLu² LaAa SiNgGAh LaGi YE..

iklan best

My IG

Tuesday, June 23, 2015

1st time zikry puasa penuh....semalam !!





Hari tu mr zuar tnya xnak ajar zikry puasa ke?
n aku pun jawab la nak ajar hari sbtu ahad.... sbb dpt monitor dia...
tahun lepas dah ajar jgk sebenarnya... tp just sbtu ahad... n aku pun x berapa nak memaksa dia masa tu...


tahun ni zikry dah 6y... next year dah 7y....  hurmmpp bila pikir2 balik baik stat tahun ni sebab cikgu kat sekolah still boleh monitor dia jugak... pra- sek kan cikgu sentiasa ada dgn diorg sepanjang di sekolah... lagi pun dia 1 kelas pun x ramai ..jd cikgu boleh amik perhatian lebih sikit kat setiap anak2 murid diorg.....


jadi sabtu lepas (20/6/2015) bersamaan 3 Ramadhan 1436H
aku kejutkan zikry utk bangun sahur... biasa la budak-budak kan.. agak liat nak bangunnya.... tp pg tu makan selera betul dia.. elok je dia makan sampai habis....lpas sahur mmg dia x tido dah... tgk tv n dia main kat laman umah... kerap gak pesan kat dia... "abg puasa tau... " sesekali tu ckp gak yang " abg puasa.. jgn lari-lari sgt.. nnti penat" dri pagi smpai la kul 11pg ok lagi.. stat kul 12t/h dia ckp "mama...abg lapar"  aku pun tahan la dia... mcm2 la ckp kat dia.... xlama lepas tu dia dtg balik ckp lapar... tambah-tmbah pulak...tgk auni makan nasi ...lagi la dia tergoda tgk.....tahan punya tahan, dlm pukul 2ptg dia senyap-senyap je g amik air minum tanpa rasa bersalahnya.... terkantoi pulak dia dgn uwannya.....heheheh ...ok la utk 1st day kan... aku pun terus bagi dia makan.....




ni gambar sahur hari ke-2
makan sikit je.. puas paksa makan... tunggu dia makan smpai habis wktu imsak....
mak pun ckp.. biar la dia makan je la... dah azan pun bg je la dia makan... so zikry sahur ikut wktu imsak sendiri la tu.. tp x lebih dri kul 6.15pg laa... pagi tu dia & auni ikut uwan & atok g rumah PD.... g jumpa atok & wan sebelah papanya... t/h tu bila balik rumah :


1.30ptg : zikry senyap-senyapg minum (mama dpt tangkap sbb bibir nmpak basah...)
*mama still x benarkan abg makan



3.00ptg : bgtau mama ...."abg lapar.."
* zikry sebenarnya tergoda dengan air milo yg atok dia belikan masa balik dari PD tu... beli utk auni.. tp atoknya belikan sekali utk zikry... atoknya suruh minum masa buka puasa nnti... tp nmpknya x sempat...huhuhu
* da byk kali mntak baru mama bg abg makan.... zikry minum milo & roti jagung yg atok beli je....



6.30ptg : abg ikut mama & papa g bazar ramadhan
*dlm perjalanan balik ... aku tgk zikry behave sgt2.. elok je duduk diam dlm kereta.. x hyper mcm selalu.. nmpk relaks sgt dia...



7.15mlm : abg duk dpan tv.... abg nak tggu azan... abg nak berbuka

alahaiiiii.. siannya tgk anak mama ni.... 
💖💖
 Walaupun abg puasa yang yang yuk... tp sekurang-kurangnya abg paham puasa tu mcm mana...



semalam hari ke-3 zikry sahur mcm biasa....
cuma semalam dia berpuasa & bersekolah.... pagi tu aku da wasap cikgu...bgtau yg zikry puasa hari tu...

12.00t/h : tnya cikgu sek zikry bising lapar ke x.... & cikgu kata xde pun... masa budak lain makan, cikgu bwk zikry ke bilik tv (Alhamdulillah cikgu pun bg support kt zikry)


12.30t/h : hantar zikry ke transit & inform kat cikgu yg zikry puasa

5.00ptg : g amik zikry & tnya cikgu zikry ada makan x.... & memula tu cikgu2 dia sakat kata zikry minum & makan coklat... last2 cikgu kata zikry x makan pun... bila suruh makan dia xnak...katanya 
"nnti mama marah.... abang kuasa..."


balik tu beria zikry tarik aku g kedai nak air milo... 
tp aku wat xtau.. & kata mlm nnti kita g jalan trus dia diam...balik umah kononnya nak wat air milo.. sekali tgk milo keras da... (hahahah umah ni mmg jarang buat milo... nescafe jerr...)
jadi papanya pun turutkan la kemahuan zikry... g la keluar cari air milo...


Sepanjang nak menunggu berbuka tu...
zikry duk buka tutup peti ais je kejanya.... air bandung yg aku bancuh pun dia duk hidu2 baunya.. hadoiii kelakar pun ada aku tgk dia....  dan Alhamdulillah buat pertama kalinya zikry puasa penuh semalam 22/6/2015... sejarah buat zikry ni... =) 







air milo yg di kejarnya dulu...



ni la lauk pebret dia..."ayam goreng..."


my special need son, u can do it...!!!
mama & papa bangga dgn abg... 
kita tunggu ye.. bpe hari zikry mampu berpuasa....



No comments: